Bagun Pagi...bagus ker??

Selasa, 3 Mei 2011

Pada musim2 exam ni mmg ramai kawan2 kiter yg stay up n kdg smp xtido ngan alasan nk study...tapi bagus ker??ermmm..pada aku ler..better kiter study smp pling top pun kul 2pg or 1 pagi...then kiter tido n bgun smula pkul 4 pagi cmtu..ni lebeyh baek kowt coz atleast badan kite boleyh dapat rehat n kiter xde la penat sgt...tapi tetap ade risiko die...risiko nyer ialah...TERLAJAK TIDO..hehe..kalu da tlajak tido ni mmg ape pun xdapat ah...tapi sbenar nyer bgun pagi ni bagus...bagun pagi ni ade berberapa kelebihan..

Menurut kajian sains terhadap kelebihan bangun awal

pada waktu pagi untuk kesihatan jasmani

1) Sains menyatakan kandungan gas ozon dalam udara pada waktu pagi adalah tertinggi berbanding pada waktu lain. Gas ozon amat penting untuk tubuh badan. Kesannya untuk kesihatan adalah amat baik, ini lebih baik jika seseorang itu menunaikan solat subuh di masjid, semakin jauh masjid maka semakin baik. Ganjaran pahala pun bertambah.

2) Kandungan ‘ al-kartozon’ dalam darah adalah tertinggi pada waktu pagi sebelum matahari terbit. ‘Al-kartozon’ baik untuk badan yang mengaktifkan sel dalam badan, dan juga menambahkan kandungan gula dalam darah.

3) Bangun awal di waktu pagi dapat mencegah daripada penyakit hati.

4) Membantu membekalkan kandungan vitamin untuk tubuh badan.

5) Membantu dalam membekalkan tenaga, mencergaskan tubuh badan

So ape lagi...bagun pagi ler..baru murah rezeki hehe...thnx 4 reading..:)

2 comments:

aton berkata...

wow!! good job sudin~
Ruhani like this~ :)

mrcrazee berkata...

thnx aton..kalu like..klik `like` hehe

Catat Ulasan